Mälu ja õppimine

 

Mõned tähtsamad faktid:

- Hermann Ebbinghaus leidis, et suure osa õpitust me unustame.
- Hermann treenis oma mälu mittetähenduslike silpidega, kuna ta mõte seisnes selles, et ta ei saaks      kasutada oma eelteadmisi, tahtis uurida mälu puhtal viisil.
- Mällu salvestamine sõltub alati eelteadmistes.
- Mälusisud muutuvad aja jooksul ehk mälu rekonstrueerib juba salvestatud mälusisusid nii uute kui varesemalt mällu salvestatud teadmistega.
- Uute mälusisude salvestamine on seotud hipokampuse ja seda ümbritsevate struktuuridega.
- Info, mis salvestub lühiajaliselt lühimällu, ei pruugi salvestuda pikajalisse mällu.
- Sündmuste, inimeste ja maailma kohta õppimine on seotud episoodilise mäluga, monotoorne õppimine aga protsetuurilise mäluga.
- Mälusid on erinevat tüüpi ja need on seotud erinevate ajupiirkodadega, kuid salvestamine toimub neis kõigis siiski sarnase mehhanismi alusel.
- Mälusisusid on talletatud neuronite ühenduste tugevuse kaudu.
- Kõik see, mis inimene on ja mida ta teab, on kirjas neuronitevaheliste ühenduste mustris ehk arhitektuuris.
- Mälujälje meenutamisel ei loe mitte ainult talletatud materjali sisu, vaid eelkõige see, kuidas ja mis kontekstis mälujälg salvestati.
- Mälujälje kinnistumine vajab aega ja mõistlikku, pausidega kordamist.
- Mälusisu meenutamisel loeb alati see, kuidas mälusisu sai salvestatud.
- Kuna me ei talleta ainult üksikuid mälusisusid, vaid alati ka konteksti nende sisude ümber, siis ei salvestu meile alati just õpetaja öeldu, vaid see millega me kuuldut seostame.
- Mälusisude salvestamisel on ülioluline roll tähelepanul.
- Luues seoseid uute ja vanade teadmiste vahel salvestuvad lisaks uutele teadmistele paremini üle ka varasemad teadmised.
- Enese testimine aitab paremini kinnitada mälusisusid.

     Ettepanekud :

  • Alati ei pruugi olla nii, et kui me algsest vihjest koheselt aru ei saa, ei tähenda see seda, et see meil ajus talletatud pole. Vaid pigem võib olla puudulik see, kuidas sellele miskile üritatakse meenutamisel ligi pääseda. Tuues rohkem seoseid ja näiteid meie elust.
  • Viies läbi tundi uue teemaga tasuks anda rohkem konteksti, et lihtsutada õppimist, sest mida rohkem konteksti koos salvestatakse, seda tõenäolisem on, et teatud osade aktiveerumisel aktiveeruvad ka olulised mälusisud.
  • Viies läbi tunni lõpus test, et kontrollida teadmisi, mida uut me tunnis omandasime, aitaks suurepäraselt talletada mälusisu.


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Õpistiilid ja -strateegiad

Ajaplaneerimine (esimene osa)